Pasen in Moshi en Arusha

1 april 2018 - Moshi, Tanzania

Goedemorgen iedereen,

Hopelijk zijn jullie allemaal wel vredig wakker geworden op deze ‘goede paaszondag’, zoals ze dat hier noemen, ik werd een beetje luguber wakker gemaakt. Maar dat verhaal zal ik jullie besparen tot op het einde, eerst alle leuke dingen van de week, want deze week is anders verlopen dan de andere weken.

Zaterdag ben ik met wat mensen vanuit Rafiki naar Lake Chala gegaan, met de intentie om te gaan kajakken en te gaan zwemmen. Twee dingen die bij aankomst verboden bleken te zijn, nadat er twee mensen zijn verdronken

Maandag ben ik gewoon zoals normaal naar kantoor gegaan, hier werk ik momenteel aan een kindersafari boekje, iets waar ik dus mijn diep gelegen creativiteit moet voor gebruiken. Na mijn werk ben ik mij thuis mentaal voorbereiden voor een dagtrip die voor de volgende dag op de planning stond, rara voor welke dagtrip dat was… Niets minder dan de Kilimanjaro dagtrip, dit is een klimtrip gedurende 1 dag. Mochten er nu mensen zijn die denken “oh kan je de Kili doen in 1 dag?” het antwoord is nee, je loopt dan alleen naar de eerste gate. Maar aangezien deze meid zich niet in staat voelt om daar even de hoogste berg van Afrika aan te gaan vallen en daarbij het klauwen met geld kost, heb ik mijzelf erbij neergelegd dat ik niet capabel ben om deze taak te volbrengen. Er staat overigens een super mooie muurschildering bij mijn verblijf met de ‘Uhuru peak’, dat betekend vrijheidstop, daar zal ik wel even een foto mee maken, net of ik er echt ben geweest haha.

Maar 1 van de dingen die ik hier heb geleerd, niks gaat zoals gepland, en zo ook mijn dagtripje naar de Kili niet. Het is regenseizoen hier in Tanzania, het regende zo hard op de berg dat het lichtelijk onverantwoordelijk was om te gaan, dus we hebben het uitgesteld naar een andere keer… De dag heb ik dus even iets anders moeten invullen en ben maar naar de stad gegaan. Er was Masaai markt, dat is altijd leuk dacht ik. Is het ook, maar als blanke jonge vrouw alleen niet altijd even praktisch. Het geeft een beetje zo’n ‘ik gooi mezelf voor de leeuwen-gevoel’. Het enige wat ik wilde vinden op de markt was een vrouw die goed was met kralen. Sommige honden (heb er wel 1 gezien) lopen hier met halsbanden en die worden dan compleet versierd met echte Afrikaanse Masaai kraaltjes en het ziet er zo gaaf uit, en dat wilde ik ook! Uiteindelijk had ik iemand gevonden die deze uitdaging wel wilden aangaan. Met de nadruk op uitdaging, want ik had 2 dikke lerenhalsbanden gekocht, waar je met geen mogelijkheid met een naald doorheen kwam, ontzettend benieuwd of het dus wel zou gaan lukken.
Afgelopen donderdag ben ik afgereisd naar Arusha, dit duurde maar liefst 3 uur, maar het was het waard. Ik had namelijk van do4africa uit een training gepland staan, een training omtrent ‘communicatie en assertiviteit’. Met name assertiviteit leek best vanzelfsprekend maar dat is het alles behalve. Doormiddel van theorie, rollenspellen en discussies hebben we dit gedaan.
Op vrijdag zij we op de terugweg langs lake Duluti gegaan. Ons doel: dieren spotten, is dat gelukt? Jazeker! Echter was een foto maken niet te doen want alle beesten rende of vlogen voor ons weg. Voor een volgende keer moeten we denk ik eerst een lesje krijgen ‘hoe spot ik dieren, zonder dat ze vluchten’. Puntje toegevoegd aan mijn bucket-list.

Dan zijn we al aangekomen bij zondag, want ja het ging allemaal redelijk snel en ik had niet echt veel interessants te vertellen. Zoals beloofd nog even waarom ik zo luguber wakker ben geworden. Zo spannend was er niet, stond gewoon een geit voor mijn raam… Oh ja, en een Masaai meneer en 2 bewoners van de straat, altijd fijn wakker worden als mensen en een geit bij je naar binnen gluren. Die geit heeft overigens niet lang daar op zijn hoefjes gestaan, hij is namelijk na zo’n 5 minuten van zijn leven beroofd. Wat ik echter niet wist, is dat je een geit zo ontzettend snel van zijn vel en alles kon ontdoen! Namelijk nog geen uur later stond ik in de keuken, limoentjes te snijden voor de marinade van die geit! Voor de mensen die het interessant vinden om te zien hoe ik met mijn 3 maatjes een geit heb staan klaar maken, er komt misschien wel een aftermovie.

Ik wens iedereen nog een super gezellige pasen toe!

1. Alice Kompagne:
    1 april 2018
    Prachtige foto's... Mooie natuur. Veel plezier en succes enne ... jij ook fijne Pasen!
  2. Marianne Hudepohl:
    1 april 2018
    Leuk verhaal weer Maaike. Ook een fijne pasen en wat een leuke halsband! Groetjes
  3. Frans:
    Leuk....heel leuk....
  4. Johanna Jansen:
    4 april 2018
    Wauw weer hele mooie foto s 🙂